Förtroendevalda besöker Eson Comfort 2018-08-28
Besök av riksdags- och kommunpolitiker från moderaterna i Halland. Det var ett trevligt och informativt möte där jag berättade episoder ur Eson Comforts historia. Jag beskrev tillkomsten och marknaden för några av våra innovationer och den förbättring det har inneburit för, i första hand Europeisk sjukvård. Än viktigare var att jag fick möjlighet att redovisa de svårigheter vi möter i vår vardag. Jag gav en handfull förslag på områden där det finns stor förbättringspotential för att möjliggöra fler och lönsammare företag. Flera offentliga företagsstöd och sysselsättningsskapande åtgärder är onödigt krångliga och fyller inte någon utvecklingsfrämjande uppgift. Jag fick en känsla av att man på riktigt vill ge småföretag bättre och mer rättvisa förutsättningar och inte som idag konsekvent göra det svårare och mer kostsamt för oss, på grund av okunskap eller av ideologiska skäl.
Jag hoppades att jag även skulle få möjlighet att visa exempel på hur illa Hylte kommun hanterar sina företag. Sedan förra året har de vid upprepade tillfällen bevisat att de krav som ställs på mig och dig som privatperson eller företagare, absolut inte gäller Hylte kommun. Jag har på grund av detta bl.a tvingats avbryta min semester och lägga många timmar på att tvingas förklara för representanter i kommunen, hur man kan och bör ta reda på om kunden/klienten verkligen har en skuld till kommunen, innan man skickar ut påminnelser med höga avgifter och hot om inkasso. I detta fall har kommunen hela tiden varit skyldig mitt företag pengar och ändå skickat påminnelsefakturor.
För att förtydliga det hela, har jag vid två olika tillfällen under detta året fått hot om inkasso och dryga påminnelseavgifter från Hylte kommun. Vid båda dessa tillfällen var Hylte kommun bevisat skyldig mig och mitt företag pengar. De hade missat att kontrollera att de hade krediterat en överdebitering av V/A-fakturan under 2017.
Det är ju djupt beklagligt och alarmerande att det får gå till på detta sätt och vad värre är, helt utan att kommunen behöver kompensera kunden/klienten för de bevisade skador de har förorsakat. Detta har ju skett helt och hållet genom egen försummelse och ickefungerande rutiner.
Hylte kommuns svar genom ansvarig (Ulrika Hjort) blev att detta inte kräver någon åtgärd eller kompensation från kommunen! Det är ju därmed fritt fram för kommunen att helt frånta sig ansvar, där de så påtagligt skadar företag och företagare. Om jag som privatperson eller företag agerat lika försumligt hade jag sannolikt tvingats betala både dryga påminnelseavgifter och inkasso. Jag skulle sannolikt även fått leva med en betalningsanmärkning.
Denna information är delgiven kommunråden Ronny Löfquist och Anna Roos och de har förvånande nog visat sig vara lika ointresserade av att skapa rättvisa gentemot de företag som är själva förutsättningen för att kunna utveckla samhället.
Anders